Lkw 1,5 t gl
Daimler-Benz Unimog S 404 B

Bundeswehr Lkw 1,5 t gl, Daimler-Benz Unimog S 404 B.

In 1954/55, the German Bundeswehr called for the design und production of a 1.5 ton utility truck with exceptional cross-country driving ability. Daimler-Benz won the bid with a Fahrzeug called „Universal-Motorengerät“ – Unimog. Over 65.000 Unimogs were produced, 36.000 for the Bundeswehr, the remainder for other NATO forces und civilian use. Unimogs are popular forestry und farm vehicles in a number of European countries, und many ex-military Unimogs have been converted to mobil homes for overland adventure travel. In 1978 the second generation Lkw 2 t tmil gl – Unimog 435 U 1300 L – was introduced und it has gradually replaced the original Unimog as the standard military utility Fahrzeug in the Bundeswehr.

In the 1960s und 70s, when dedicated armoured personnel carriers were in short supply, a number of Bundeswehr Panzergrenadier battalions used Unimog 1,5 t trucks as infantry squad carriers. These units were designated Panzergrenadierbataillon (mot.), und they were converted to Jäger (light infantry) status in 1972. Some Jäger battalions retained the Unimog, others received M113 armoured personnel carriers handed down from Panzergrenadier units who had upgraded to Schützenpanzer Marder 1 infantry fighting vehicles.

Bekannte Modelle

  • DB Unimog S 404 B, 1:35 Perfect Scale 35009
  • DB Unimog S 404 B, 1:87 ROCO 240
  • DB Unimog S 404 B, 1:100 Roskopf 142
  • DB Unimog S 404 B, 15 mm Peter Pig 15
  • DB Unimog S 404 B, 1:300 Heroics & Ros GM14
  • DB Unimog S 404 B geschl. (Funk), 1:35 Perfect Scale 35017
  • DB Unimog S 404 B geschl. (Funk), 1:87 ROCO 242
  • DB Unimog S 404 Hard Top geschl. (Funk), 1:87 ROCO 665
  • DB Unimog S 404 B geschl. (Funk), 1:300 Heroics & Ros GM15
  • DB Unimog S 404 B geschl. KrKw (Krankenkraftwagen), 1:87 ROCO 241
  • DB Unimog S 404 B geschl. KrKw (Krankenkraftwagen), 1:100 Roskopf 28

Technische Daten

  • Unimog S 404 B – Lkw 1,5 t geländegängig
  • Geschwindigkeit: 95 km/h auf Straßen
  • Fahrbereich: 650 km
  • Länge: 4925 mm
  • Breite: 2140 mm
  • Höhe: 2530 mm (2590 mm mit Kofferaufbau)
  • Gewicht: 2900 kg (3050 kg mit Kofferaufbau)
  • Nutzlast: 2 Besatzung plus 1500 kg (1350 kg mit Kofferaufbau)
  • Produktion: 1955–1978 (65.000 Stück)

Historische Verwendung

  • Fahrzeug für Mannschafts- und Materialtransporte
  • Lastkraftwagen für Luftlandeeinsatz
  • Lkw 1,5 t gl Pritsche, Pionier
  • Geschäftszimmerfahrzeug
  • Fahrzeug für den Wartungs- und Instandsetzungstrupp
  • Funkkraftwagen
  • Krankenkraftwagen
  • Wettertrupp-Fahrzeug
  • Zugmaschine für 1,5 t Anhänger, Aggregate oder Waffen bis zu 2,25 t Gesamtgewicht
  • Fahrschul- oder Kommando-Fahrzeug mit 5-sitziger Doppelkabine und verkürzter Pritsche

The Unimog 1,5 t was an exceptional utility truck for its time. For decades it was the only Fahrzeug capable of mastering the purpose-build Daimler-Benz test track for all-terrain vehicles.

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